70jaar

Ad Verstijnen 70 jaar

2016 is het jaar waarin Ad 70 jaar wordt. Hoe ziet wat hem betreft zijn toekomst eruit?
“Ik blijf schilderen tot ik erbij neerval. Pure verslaving? Nee, ik doe het zo graag en het levert mij spanningen op van verwondering die ik niet kan missen. Ik vind het leuk om door te blijven ontwikkelen. Iedere keer als ik een werk maak, kom ik nieuwe dingen tegen. Elk volgend schilderij is een aanleiding voor een nieuw. Spelen met kleur- en lichteffecten. Super spannend. Zo vond ik jaren geleden een zilveren achtergrond prachtig. Nu ben ik weer aan de slag met grijs. Ik zie dat er creatief gezien nog ontelbare mogelijkheden in mijn gedachten open liggen.”

Jubileumexpositie

Bij Hoefsloot Goed Wonen in Elst wordt ter ere van zijn 70ste verjaardag een grote expositie gehouden. Let op de aankondiging op deze site wanneer de expositie te bezichtigen is. Er komt in ieder geval een mix te hangen van alles wat hij gemaakt heeft.
Het verhaal van Ad

Met kwast en verf staat Ad Verstijnen achter zijn manshoge ezel. Terwijl hij vertelt over wie hij is, schildert hij rustig verder. Doopt de kwast in de verf, loopt vanaf een afstand naar het schilderij en laat zijn hand het werk doen. Stilzitten en zijn verhaal vertellen, past niet bij hem. Bezig zijn en altijd maar doorgaan. Daar voelt hij zich het prettigst bij.

Rode draad in het verhaal is zijn niet aflatende hang om creatief bezig te zijn. Inmiddels is Ad Verstijnen een bekende naam onder de kunstminnaars in Nederland én het buitenland. Wie hem langer kent, weet dat hij ‘gewoon’ is gebleven. Een groot schilder, die het liefst dagelijks in zijn atelier bezig is met schilderen.

Lees zijn boeiende levensverhaal in het interactieve, digitale magazine.

Maak in 1 minuut kennis met dé Ad Verstijnen.

Hieronder enkele kenmerkende frases uit zijn levensverhaal.

Inspirators

Grote inspirators voor Ad waren de leden van de Cobragroep, waar Karel Appel voor hem wel de winnaar was. Vooral vanwege zijn spontaniteit vanuit het kindniveau denken. Alle stromingen heeft Ad in zijn schilderijen uitgeprobeerd. Van abstract, stillevens en modern werk tot figuratieve kunst, surrealisme en realisme. Ad: “Als ik vormen zie, dan begint bij mij altijd iets te kriebelen. Dan wil ik er iets van maken”.

Full time kunstenaar

“In 1984 maakte ik de stap naar fulltime kunstenaar. Na een opmerking van de directeur van Kunstenaar en Konsument liet ik mij inschrijven bij de Kamer van Koophandel en zei het lesgeven vaarwel. Ik was met mijn gezin al verhuisd naar Boxtel. Op diverse plekken heb ik mijn ateliers gehad: van een kraakpand en fabrieksruimte tot aan klaslokalen in een school.
Mijn schilderijen kwamen all over the world te hangen: bij grote beurzen in New York , Atlanta en Boston. Het leverde mij ook bekendheid in het buitenland op. Vooral in Japan. Een Japanse kunsthistorica, getrouwd met een Nederlander, nam mijn werken mee naar Japan. Daar werden ze goed verkocht. Ook Business Art Service, kunstuitleen, heeft veel voor mij betekend in die jaren.”

Creatieve proces

“Ik schilder omdat ik er zelf enorm veel plezier aan beleef. Daarnaast vind ik het fijn dat mensen vrolijk worden van mijn schilderijen. Humor en spontaniteit ontstaan als logisch gevolg van mijn manier van werken. Mensen vragen mij weleens hoe ik tot een schilderij of afbeelding kom. Het creatieve proces valt echter moeilijk te beschrijven. Ik doe een poging: Allereerst begin ik met het opzetten van kleuren. Er spelen allerlei dingen in mijn hoofd. Het blijft maar centrum van gedachten. Met houtskool maak ik een schets. Vervolgens ga ik in de weer met een mix van kwasten, tubes verf en doeken zodat er een vormenspel ontstaat. Het kan goed zijn dat de oorspronkelijke schets tijdens het schilderen tot een andere afbeelding leidt. Ook komt het voor dat een doek uiteindelijk uit wel dertig lagen verf bestaat. Om het schilderij meer diepte te geven, plaats ik met vaste hand in een vloeiende beweging dikke lijnen. Als afsluiting zet ik mijn handtekening. Kort gezegd: ik verlies mezelf met schilderen. Er ontstaan dan spontane dingen, maar er wordt ook gewikt en gewogen, net zolang totdat een schilderij ‘klopt’.”

Karakteristieke handtekening

Eind jaren negentig ontstond de zo karakteristieke handtekening van Ad onder elk schilderij. “Ik mocht exposeren tijdens de Holland Art Fair in Den Haag. Mijn schilderijen met handtekening hingen aan de entreewand. Mensen bleven erbij stilstaan en spraken volop over mijn handtekening. De naam en de wijze waarop maakten blijkbaar indruk.”

Kunstgalerie Carré d’artistes: “Via deze weg bedank ik u voor al de nieuwe werken die we mochten ontvangen. Geweldig! Al geruime tijd staan uw werken in Den Haag te koop. Nu hebben we zelfs een hele display met uw schilderen.
Donderdag hebben we vier schilderijen naar India verkocht. Zaterdag twee naar Canada en maandag een werk naar IJsselstein. Erg leuk om te zien dat iedereen zo blij wordt van uw werk. Het kan niet anders dan dat u het werk met plezier maakt. Uw werk is een begrip.”

“We hebben gisteren een zeefdruk genaamd ‘Twins’ van jou geleend bij de Kunstuitleen. We zijn nu al helemaal verliefd! Die kleuren, die vrolijkheid en dan hebben we zelf ook nog een meisjestweeling. Dus helemaal top.” J&O

“Wij genieten nog dagelijks van de vrolijke familie in de gele VW kever. Deze helpt ons keer op keer door verdrietige periodes heen. Hoe is het toch mogelijk dat een schilderij zo’n gevoel in je losmaakt!” W&H

“Ik wilde iets chics en stijlvols uitzoeken, maar uw grappige en kleurrijke schilderijen eisten mijn aandacht meteen volledig op: wat een vrolijkheid, wat een onbevangenheid en wat een energie stralen ze uit! Ik viel als een blok voor ‘Wij kijken…’, vier ondeugende kattenkoppies die me vanaf het doek nieuwsgierig aanstaren.” AR